برگزاری نشست هم‌اندیشی و پرسش و پاسخ دانشجویان فعال فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی با رئیس و اعضای هیأت رئیسه دانشگاه بیرجند

۲۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۵ کد : ۲۳۴۶۵ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۲۲۵
نشست هم‌اندیشی و پرسش و پاسخ دانشجویان فعال فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی با دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند و اعضای هیأت رئیسه پس از نماز جماعت مغرب و عشاء و ضیافت افطار، شامگاه یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه بیرجند، در مسجد امام جعفرصادق(ع) برگزار شد.
برگزاری نشست هم‌اندیشی و پرسش و پاسخ دانشجویان فعال فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی با رئیس و اعضای هیأت رئیسه دانشگاه بیرجند

پس از طرح درخواست‌ها و پیشنهادات دانشجویان در این نشست هم اندیشی و پرسش و پاسخ، دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد که "فرهنگ به منزله‌ی هوای لطیفی است که در آن تنفس می‌کنیم" و این نشاندهنده‌ی جایگاه و اهمیت فرهنگ و کار فرهنگی است. رئیس دانشگاه بیرجند همچنین افزود: دانشگاه محل گفت و گو، تبادل نظر، اندیشه و فکر است پس بدیهی است که شاهد تفاوت افکار و اندیشه‌ها باشیم. رئیس دانشگاه بیرجند تأکید کرد: در حوزه انجمن های علمی دانشگاه بدنبال انجمن های علمی فناور و در عرصه کانون‌ها، بدنبال کانون‌های کارآفرین و تشکل‌های اسلامی و کانون‌های فرهنگی و مذهبی هستیم.
 دکتر لامعی در ادامه به بیان این نکته پرداخت که در دانشگاه بیرجند هیچ برنامه‌ی فرهنگی روی زمین نمانده است و تمامی برنامه‌های مصوب شورای فرهنگی و اجتماعی حمایت کرده و در ادامه نیز حمایت خواهیم کرد.
وی تلاش‌های صورت گرفته برای جذب بودجه برای طرح‌های عمرانی اشاره کرد و افزود: باور ما این است که از همین نشست‌ها و همفکری‌ها، راهکار پیدا می‌کنیم و تلاش می‌کنیم دانشگاه بیرجند با کمک شما دانشگاه تمدن‌ساز و در تراز اول انقلاب اسلامی باشد.
در این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین جعفری، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند به این سخن حضرت امیرمؤمنان امام علی (ع)، "اکره نفسک من فضائل" که نفس خود را وادار به فضائل کنید، اشاره کرد و افزود: کارهای مذهبی هیئت درون مسجد باید رخ بدهد، درب مسجد به روی همگان باز است و ما از برنامه های فرهنگی و مذهبی استقبال می‌کنیم.
ایشان در پایان سخنان خود نیز گفت: کانون‌ها بستری برای تجربه اندوزی هستند و زمانی که شخص درون جامعه قرار می‌گیرد، انسانی کاری و فعال برای نظام خواهد بود.
در ادامه دکتر فرزانه پور، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند، به بیان پاسخ‌ها پرداخت و گفت: ما انتقادات و پیشنهادات شما دانشجویان را پذیرا هستیم.
ایشان به موضوع نشریات اشاره کرد و افزود: در هفته گذشته شورای نشریات معاونت فرهنگی را تشکیل داده‌ایم و پیگیر این موضوع خواهیم بود. وی به محدودیت‌های بودجه‌ای برگزاری اردوها اشاره کرد و به پیگیری صورت گرفته برای برگزاری اردوهای زیارتی پرداخت.
وی با اشاره به بودجه‌ی کانون های فرهنگی و اینکه بودجه کانون‌ها براساس فعالیت اختصاص می‌یابد، گفت: به هر کانون که فعالیت بیشتری داشته باشد به همان میزان بودجه بالاتری را دریافت خواهد کرد.
دکتر موسوی، معاون دانشجویی دانشگاه نیز به موضوع کار دانشجویی و پرداخت‌های آن اشاره کرد و افزود: با آیین نامه جدید وزارت، پرداخت‌ها افزایش چشمگیری خواهد داشت. دربحث تصفیه آب خوابگاه‌ها نیز برنامه‌ی آن در دستور کار این معاونت قرار دارد.
ایشان همچنین به افزایش تعداد مشاوران و تلاش برای بازگشایی داروخانه در مرکز بهداشت اشاره کرد.
نمایندگان دانشجویان و فعالان فرهنگی، دبیران انجمن‌های علمی و کانون‌ها درخواست‌ها و نظرات و پیشنهادات خود را شامل: ایجاد کانون‌های جدید با محوریت فرهنگی، دوره‌های آموزشی تخصصی، برگزاری اردوهای زیارتی برای دانشجویان، برپایی نمایشگاه پوشاک حجاب، حمایت از دانشجویان فعال در انجمن‌های علمی، بروزرسانی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، حمایت بیشتر از جشن‌های فارغ التحصیلی، اختصاص مکان مجزا به کانون‌های موسیقی و تئاتر و تأمین تجهیزات و کمبود امکانات در خوابگاه‌های دانشجویی مطرح کردند.
درخواست دانشجویان خوابگاه توحید برای سرویس اتوبوس در روز جمعه و نوبت دهی مناسب به دانشجویان متقاضی مشاوره در مرکز مشاوره و تندرستی با افزایش تعداد مشاوران و راه‌اندازی داروخانه در مرکز بهداشت و درمان، نمازخانه در دانشکده‌ها، افزایش بودجه‌های فرهنگی و اقدامات انجام شده در بسیج دانشجویی از دیگر موارد طرح شده از سوی دانشجویان بود.
همچنین دانشجویان بر هماهنگی و همراهی کانون‌های با اهداف همسو و مشترک در دانشگاه و رفع تنافی میان آنها و لزوم تسریع در رفع موانع و چالش‌های عمرانی دانشگاه مثل فضاسازی و بهسازی معاونت فرهنگی و دانشکده ادبیات تأکید کردند.
لزوم تقویت ساختار شورای صنفی و پیگیری خواسته های صنفی، نورپردازی فضای دانشگاه و خوابگاه‌ها، فعالیت کتابخانه در روزهای جمعه،  رفع موانع اردوهای دانشجویی و تدارک حمل و نقل مناسب، لزوم برگزاری اردوهای آموزشی و تبیینی مقررات دانشگاه و کاهش آسیب‌های اجتماعی، بازنگری میزان هدایا و حق الزحمه فرهنگی و کار دانشجویی،  بازنگری در حق الزحمه مدرسان دورها و کارگاهها و کاهش حق ثبت نام دانشجویان،  پیگیری تحقق فرهنگ کارت با ارائه امتیازات و خدمات متنوع دانشگاهی،  حمایت از تولیدات دانشجویی در بخش هنری با خرید آنها برای هدایایی دانشگاهی و  حمایت از فعالیت‌های سیاسی در قالب تشکل‌های رسمی قانونی و یا ایجاد تشکل‌های جدید از دیگر درخواست‌های دانشجویان حاضر در این نشست بود.

آخرین ویرایش۲۸ فروردین ۱۴۰۲