استاندار خراسان جنوبی در نشست هم اندیشی جایگاه آموزش عالی در توسعه استان خراسان جنوبی، مطرح کرد؛

ضرورت استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها در توسعه استان

۲۷ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۶ کد : ۲۳۴۵۳ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۳۰۱
نشست هم اندیشی مشترک اعضای شورا و هیأت رئیسه دانشگاه‌های استان با موضوع "جایگاه آموزش عالی در توسعه استان" با حضور دکتر جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی و مدیر کل امور خانواده و بانوان استانداری خراسان جنوبی و تعدادی از مسئولان استانداری، اعضای شورا و هیأت رئیسه دانشگاه‌های استان روز شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ در سالن بشارت دانشگاه بیرجند برگزار شد.
ضرورت استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها در توسعه استان

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، جلسه هم‌اندیشی مشترک اعضای شورا و هیات رئیسه دانشگاه‌های استان با موضوع "جایگاه آموزش عالی در توسعه استان" با حضور دکتر جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی، معاون سیاسی و اجتماعی خراسان جنوبی به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار شد.
در این نشست، استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها در توسعه استان، خاطرنشان کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی استان می‌بایست از ظرفیت دانشگاه‌ها دررفع مشکلات و شتاب بخشیدن به روند اجرای طرح‌ها و برنامه‌های خود استفاده کنند.
وی تصریح کرد: برخی دستگاه‌های اجرایی استان به نقش و اهمیت آموزش عالی در توسعه خراسان جنوبی توجه ندارند که باید با همفکری به سمت کمرنگ شدن این امر حرکت کنیم‌.
استاندار خراسان جنوبی با اعلام اینکه اساتید دانشگاه‌ها در هدایت علمی مردم تأثیر بسیار زیادی دارند، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها در زمینه جهاد تبیین نقش کلیدی دارند که می تواند مانع اجرای توطئه‌های دشمن شود.
وی با تأکید بر اینکه کرسی‌های آزاد اندیشی باید در دانشگاه‌ها و با حضور اساتید و دانشجویان برگزار شود، متذکر شد: ابهامات نسل جوان با برپایی این کرسی‌های آزاد اندیشی باید بر طرف شود.
استاندار با اشاره به اینکه در فرهنگ قرآنی علم و جهل دارای معانی گسترده‌ای است، افزود: در فرهنگ قرآنی، عالم کسی است که فکر، اندیشه و رفتارش بر اساس حق و حقیقت باشد حتی اگر سواد خواندن و نوشتن نداشته باشد و جاهل هم کسی است که عمل و رفتارش بر اساس باطل باشد هر چند که در علوم مختلف صاحب نظر باشد.
وی حرکت در مسیر صراط مستقیم مورد نظر حضرت حق را مهم خواند و گفت: پیامبر اسلام (ص) برای شناسایی طاغوت‌ها نشانه‌ها و علامت‌هایی تعیین کرده‌اند تا مردم در تشخیص حق از باطل دچار اشتباه نشوند.
وی با تأکید بر اینکه قرآن و عترت دو نشانه‌ای هستند که پیامبر(ص) برای بعد از خود بیان کرده ، ادامه داد: همه حقایق و اسرار کتاب‌های آسمانی در قرآن جمع شده و همه اسرار قرآن در سوره فاتحه و همه اسرار آن در بسم الله و در نهایت همه اسرار آن در بای بسم الله است.
وی افزود: مولای متقیان فرموده‌اند؛" من نقطه بای بسم الله هستم" که این موضوع نشانگر آن است که آن حضرت از همه اسرار غیب و نهان جهان هستی با خبر می‌باشند.
استاندار ۱۴ معصوم را نوری واحد خواند و گفت: آیت الله بهجت حدیث: علی مع الحق و الحق مع علی" را از اسرار شیعه دانسته و این دو هیچ گاه از هم جدا نمی‌شوند.
دکتر قناعت به نقل از آیت الله بهجت افزود: هر کس اهل مراقبه باشد به این موضوع می‌رسد که وقتی در محضر قرآن است، در محضر معصومین (ع) هم است.
وی ادامه داد: با وجود اینکه بشر امروز از پیشرفت‌های بسیاری در حوزه‌های تکنولوژی و فناوری برخوردار می‌باشد اما جهل و ناآگاهی انسان امروز حتی در قرون وسطی هم وجود نداشته است.
وی گفت: انسان عصر حاضر در کنار پیشرفت های علمی، به عقب ماندگی هایی هم دچار شده است .
استاندار با بیان اینکه ذخایر فراوانی در کشور وجود دارد، گفت: دشمنانی مثل آمریکا به سادگی این کشور را رها نمی‌کنند زیرا می‌خواهند مانند گذشته نفت ما را غارت کنند.
دکتر قناعت با تأکید بر جایگاه آمریکا و انگلیس در ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: در آن زمان تصمیم‌های مهمی مربوط به امور کشور در سفارتخانه‌های آنها گرفته می‌شد .
وی با متذکر شدن موقعیت استراتژیک ایران که نقطه اتصال بین غرب و شرق است، افزود: سیستم مدیریتی کشور با پیروزی انقلاب بر پایه اسلام ناب قرار گرفت و بعضی از افراد ساده فکر می‌کنند اگر از بعضی از آرمان های خود دست برداریم، آمریکا با ما کنار می‌آید.
وی اعلام کرد:  یکی از رسالت‌های بزرگ  اساتید در حوزه های دانشگاهی جهاد تبیین است که باید با نقشه و حساب و کتاب قبلی انجام شود.
استاندار خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنانش، افزود: در گذشته به جایگاه علمی دانشگاه‌ها در توسعه استان کم و بیش توجه شده اما باید از تجربیات گذشته به خوبی بهره بگیریم.
استاندار با اشاره به اینکه از بین اساتید دانشگاه‌های استان برای کمک به توسعه خراسان جنوبی مشاوران افتخاری انتخاب خواهند شد، گفت: همه دانشگاه‌های رده پایین استان باید دانشگاه بیرجند را به عنوان دانشگاه مادر بپذیرند و در تصمیم گیری‌ها و سیاست گذاری‌ها باید به دانشگاه‌های پایین‌تر توجه شود.
دکتر قناعت با تأکید بر ضرورت ایجاد فضای همدلی در بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی استان برای اثرگذاری بیشتر در سطح کشور، تصریح کرد: باید از ظرفیت نمایندگان و نخبگان استان در وزارتخانه‌ها و تهران استفاده کنیم.
وی تأکید کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید ارتباط خود را با تهران افزایش دهند و هفته‌ای یک بار برای پیگیری در زمینه اخذ اعتبار و امکانات به مرکز بروند، هر چه میزان حضور مدیران اجرایی استان در وزارتخانه ها افزایش یابد، برای پیگیری امورات استان بهتر است .
استاندار با اشاره به حضور چندین باره خود و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در دانشگاه بیرجند، گفت: برخی برنامه‌ها مثل حضور رئیس قوه قضائیه در جمع دانشجویان دانشگاه بیرجند، بازخوردهای مثبتی به همراه داشت.
وی بر ضرورت افزایش قدرت سیاسی دانشجویان و بعضی از اساتید تأکید کرد و گفت: درباره جایگاه دانشگاه‌ها در توسعه، بحث ‌های بسیاری مطرح است که در اولین شورای اداری استان و شورای برنامه ریزی خراسان جنوبی بر نقش و اهمیت این موضوع تأکید خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌های استان باید از حضور دانشجویان خارجی استقبال کنند، افزود: وجود دانشجویان افغانستانی در دانشگاه‌های استان، به نفع خراسان جنوبی است و آنان، می‌توانند ظرفیت‌های منطقه را در کشور افغانستان، مطرح کنند.
استاندار خراسان جنوبی افزود: در کنار همه پیشرفت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها، تهدید‌هایی هم وجود دارد که باید آنها را به فرصت تبدیل کنیم.
همچنین در این نشست هم‌اندیشی، دکتر لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند با خیرمقدم به استاندار محترم خراسان جنوبی، معاون محترم سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی، مدیران و مسئولان، اساتید معظم، رؤسا و معاونین دانشگاه‌های استان، به دیدگاه‌های مختلف در توسعه استان اشاره کرد و افزود: نگاه اقتصادی و توجه به عرصه اقتصاد و اهتمام به عرصه کشاورزی از جمله این رویکردهای توسعه‌ای است، اما هنگامی که به تاریخ درازنای این خطه از سرزمین کشور اسلامی می‌نگریم آموزش و فرهنگ عامل و پیشران موتور محرکه توسعه این خطه از ایران اسلامی بوده است. وقتی به تاریخ ژرف و با پیشینه عتیق و غنی بیرجند می‌نگریم به آثار مادی و معنوی و مستندات تاریخی فراوانی بر می‌خوریم که گویای این مهم است که توسعه خراسان جنوبی در سایه آموزش و فرهنگ رغم خورده است. رئیس دانشگاه بیرجند با اعلام پیشینه تاریخی دانشگاه بیرجند گفت: دانشگاه بیرجند پیشران توسعه استان  و قدیمی ترین مجموعه آموزش عالی استان است. وی گفت: تکامل دانشگاه بیرجند مرهون و رهین انقلاب اسلامی است و جای بسی خرسندی است که دانشگاه بیرجند در آستانه چهل و ششمین سال تأسیس فعالیت 13300 داشجو دارد. وی گفت: دانشگاه بیرجند از لحاظ جمعیت دانشجویی در ردیف دانشگاه‌های سطح دو قرار می‌گیرد و با توجه به قابلیتهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و خدمات رفاهی در زمره دانشگاه های توسعه یافته کشور محسوب می شود.
رئیس دانشگاه بیرجند با اعلام اینکه تأسیس دانشگاه بیرجند منشأ خیر و برکات برای استان و منشأ تحول در عرصه خدمات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در شهر بیرجند گردیده است، گفت:  تحصیل، پژوهش و تدریس 40683 دانشجو و 1050 عضو هیأت علمی در استان خراسان جنوبی از راهبردهای دانشگاه بیرجند است و تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه بزرگمهر قائنات از ثمرات و برکات دانشگاه بیرجند است. ایشان در ادامه سخنانش به خدمات صورت گرفته توسط دانشگاه بیرجند در عرصه آموزش، پژوهش، فرهنگی و دانشجویی اشاره کرد.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین جعفری رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان با تشریح وضعیت معنوی دانشگاه بیرجند و حضور چشمگیر دانشجویان در اعتکاف دانشجویی ماه مبارک رمضان ، خواستار حضور بیشتر استاندار و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در جمع دانشجویان و دانشگاهیان شد.
در این نشست، ۱۲ نفر از رؤسای دانشگاه‌های استان، پیشکسوتان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها هم خواستار استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها در راستای توسعه خراسان جنوبی شدند.
عمل نشدن به نتیجه مطالعات علمی در زمینه احداث واحدهای مسکونی بر روی گسل‌های زلزله ، وضعیت نامناسب دانشگاه فرهنگیان، مهاجرت نخبه‌های علمی، وضعیت نامناسب پرواز‌های فرودگاه بیرجند، لزوم حمایت دستگاه‌های اجرایی از سرمایه گذاران، وجود خشکسالی، آلودگی هوا، خام فروشی، ضرورت اتخاذ تصمیم‌های کلان در شورای معدن، لزوم ایجاد بنیاد میراث مکتوب خراسان جنوبی و... از جمله موارد مطرح شده در این نشست بود.
همچنین در حاشیه این نشست  هم اندیشی، استاندار خراسان جنوبی  و حاضران در این نشست با حضور در مسجد امام جعفرصادق(ع) به مقام شامخ شهید گمنام  دانشگاه بیرجند ادای احترام کردند.
پایان بخش این مراسم ضیافت افطاری در محل سلف سرویس مرکزی دانشگاه بیرجند بود.

آخرین ویرایش۲۷ فروردین ۱۴۰۲