گفتگوی صمیمی دانشجویان با دکتر سعید جلیلی

۲۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۸ کد : ۲۱۰۶۱ اخبار برگزیده اخبار دانشکده‌ها اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۲۱۹
جلسه گفت و شنود دانشجویان دانشگاه‌های بیرجند با حضور دکتر سعید جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی وعضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمع کثیری از دانشجویان، به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند، روز دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
گفتگوی صمیمی دانشجویان با دکتر سعید جلیلی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، این جلسه که با حضور جمع پرشور دانشجویان برگزار شد، نمایندگان دانشجویان از دانشگاه‌های استان به بیان نظرات وایده‌های خود پرداختند.
فرزاد چهکندی نژاد، نماینده دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، با بیان اینکه مجموعه تصمیم گیری کشور برای فرهنگ سازی مسئله حجاب کاری انجام نداده است، تصریح کرد: جدا از مسئله فرهنگی نقش کم رنگ نهادهای موثر و نهادهای امنیتی نیز در مسئله حجاب احساس شد.
وی با بیان اینکه امروز جای خالی مسئولان کشوری در بین مردم و در بستر دانشگاه ملموس است، ادامه داد: حضور روشنگرانه نمایندگان عالی دولت در استان و نمایندگان مجلس در دانشگاه به شدت احساس می‌شود.
وی گفت: آنچه که امروز جامعه را دچار سردرگمی کرده است عدم وجود یک قوه عاقله در برخورد با مسائل مردمی است. وی با بیان اینکه امروز رسانه‌ها خط مقدم جنگ تبیینی و تمیزدادن حق و باطل هستند، افزود: امروز با ضعف رسانه‌ای مدیرانی مواجهیم که نه تنها در جذب اعتبارات دستاوردی نداشته‌اند بلکه با رفتارهای خود عمده مخاطبین را به سمت رسانه‌های معاند سوق داده‌اند. امروز خط مقدم جنگ رسانه‌ای خالی از بسیج رسانه و رسانه‌های دلسوز است، تصریح کرد: امروز و در این برهه حساس کنونی بسترساز ایجاد نارضایتی بحران دارو است که نیازمند  اقدامات عاجل است.
وی با بیان اینکه اگرچه اقداماتی در راستای کاهش مشکلات برداشته شده، اما تا زمانی که این آن دستاوردها در زندگی مردم احساس نشود، از نظر ما ناتمام است، اظهار کرد: خواهشمند است همانگونه که با دانشجویان خاطی برخورد می‌شود با مسئولان خاطی نیز برخورد شود.
علی نوفرستی، نماینده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند نیز گفت: حل مسائل کشور از طریق دانشگاه‌ها امکانپذیر است .
وی با بیان اینکه مسئولان از حضور در بین دانشجویان پرهیز نکنند تا دانشجویان در پی حل مشکلات باشند، تصریح کرد: کرسی‌های دانشجویی مهم ترین پناه حل مشکلات کشوری است؛ حال آنکه علی رغم توصیه رهبری جای این کرسی‌ها در دانشگاه خالی است.
نوفرستی ادامه داد: اقتصاد کشور زمینه ساز فرهنگ بوده و امروزه امنیت اقتصادی از مهم ترین مسائل کشور بوده که همواره دشمن در راستای کاهش این امنیت قدم برداشته است.
وی با بیان اینکه مسئولان کشور توانمندی قشر جوان را باور ندارند، تصریح کرد: جهاد تبیین باید از دانشگاه‌ها آغاز شود حال آنکه آن را باور نکرده‌ایم؛ از مهم ترین مصادیق برای  تبیین، شناساندن دشمنی‌هاست و در این راه باید از دانشجویان کمک گرفت.
فاطمه بخشی، نماینده دانشجویان فنی و حرفه‌ای استان نیز بیان کرد:  باتوجه به سخنان رهبری در سال‌های گذشته و شعار امسال مبنی بر تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین، این دانشکاه یک دانشگاه مولد، کارآفرین و مهارت آفرین است.
وی با بیان اینکه این دانشگاه تربیت کننده دانشجویانی چون شهید تهرانی مقدم است، افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای با وجود دارا بودن بالاترین تعداد دانشجو، اما  سرانه آن یک‌سوم سایر دانشگاه‌هاست.
بخشی با بیان اینکه بودجه تامین تجهیزات دانشگاهی سرویس ایاب و ذهاب دانشجویان باید افزایش یابد، تصریح کرد: از مسئولان توجه بیشتری را به دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌طلبیم.
ایمان ایمانی نیا، نماینده دانشگاه بیرجند نیز با گلایه از عدم توجه با فضای مجازی و عدم مدیریت درست، تصریح کرد: مدیریت فضای مجازی در کشور امری جز فیلترینگ نیست و مردم با فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی و تحمیل شبکه‌های داخلی مخالف هستند.
وی با تاکید بر بحران در مدیریت کشور، اظهار کرد: بسیاری از جوانان در شبکه‌های اجتماعی کسب و کار اینترنتی دارند که با مدیریت غیرصحیح، اکنون بحران زیادی را در زندگی خود تجربه می‌کنند.
امیرحسین درکی، نماینده تشکل انجمن‌های اسلامی دانشگاه بیرجند نیز به ضرورت اصلاحات مدیریتی اشاره کرد و گفت: هماهنگ‌ بودن برنامه‌ها و دید کلان نگر نسبت به مسائل از مهم‌ترین ضروریات است.
وی با انتقاد از مدیریت اقتصادی کشور، اظهار کرد: بررسی تخصصی و توجه به آسیب‌ها با نظرخواهی از دانشگاه‌ها باید در راس امور باشد.
درکی ادامه داد: اکنون برنامه‌ها نتیجه بخش نیست چراکه به بخش بزرگی از جامعه یعنی دانشگاه بی توجهی شده است و نیازمند اصلاحات و تغییرات هستیم.
جواد خورسند مقدم، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند نیز گفت: ما هرچه به دست آوردیم گفتند دروغ است، هرچه ساختیم گفتند خراب است، هرچه کمک کردیم گفتند ریا است. سکوت کردیم گفتند دست‌های پشت پرده‌اید.
وی افزود:  ما باز هم در غبار فتنه‌ها ایستاده‌ایم؛ باز هم در کنار یکدیگر جمع می‌شویم، حتی اگر قرار باشد برای حفظ این نظام ، تمام نسل ما را بسوزانند نخواهیم گذاشت تاریخ تکرار شود و بنویسند شیعه اشتباه کرد.
خورسند مقدم خطاب به سعید جلیلی گفت: نایب ما شوید و چند سوال ساده از چند مسئول بپرسید؛ از وزیر فرهنگ و ارشاد بپرسید وزارتخانه ایشان دقیقا چه زمانی قرار است سپر بلای انقلاب شود؟ 
وی با بیان اینکه از وزیر علوم بپرسید آیا هنوز هم زمان آن نرسیده در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند و به سوالات دانشجویان پاسخ دهند، افزود: از وزیر اقتصاد بپرسید بجز مسیر بهارستان تا وزارتخانه، مسیر دیگری که منتهی به دانشگاه‌ها باشد را پیموده‌اند؟.
فاطمه هنری، نماینده بسیج دانشجویی خراسان جنوبی نیز در این نشست اظهار کرد: امنیت اقتصادی برای خراسان جنوبی عنصری ضروری است و نبود امنیت اقتصادی یکی از چالش‌های استان است در حالی این استان تامین کننده امنیت سایر استان‌ها است.
وی با اشاره به کمبود زیرساخت‌های مختلف از جمله آب، راه و راه آهن در خراسان جنوبی، تصریح کرد: نبود زیرساخت‌های مناسب باعث عدم بهره‌وری مناسب مردم استان از محصولات و ظرفیت‌های استان از جمله معادن و محصولات کشاورزی شده است.
هنری ادامه داد: جوان گرایی گوهری کمیاب در تاریخچه خراسان جنوبی است و تغییرات امیدبخش در سطوح مدیریتی استان جای امیدواری است اما مگر خراسان جنوبی جوان با تجربه دانش آموخته و نخبه کم دارد که هنوز استان محروم خراسان جنوبی زمین مناسبی برای مسئولان وارداتی باشد.
وی بیان کرد: میانگین سنی مدیریتی استاندران استان به غیر از دو دوره اول کمتر از دو سال بوده است، آیا سناخت مسائل، ظرفیت‌ها و چالش‌های استان در طول کمتر از دو سال ممکن است؟ چه زمانی قرار است مدیریت استان در سطوح عالی به ثبات نسبی برسد؟.
هنری تصریح کرد: رفع دغدغه‌های معیشتی و تفریحی دانشجویان در خراسان جنوبی یکی از پایه‌های امنیت روانی و فرهنگی جامعه بوده و ایجاد زیرساخت‌های تفریحی خراسان جنوبی مسیر طولانی و نیازمند چکمه‌های فولادی است.
وی با اشاره به اینکه این روزها در فضای دانشگاه شاهد اعتراضاتی هستیم، یادآور شد: در 40 روز ابتدایی اغتشاشات برگزاری هرگونه کرسی آزاد اندیشی و فضای گفت و گو که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده زمینه ساز بروز فضای دوقطبی قلمداد کرده و مانع ایجاد فضای گفت و گو شده‌اند.
محمدحسین فروتنی، نماینده دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی بیرجند  نیز گفت: امید اجتماعی یکی از مولفه‌های حائز اهمیت در جامعه است که فقدان آن موجب یاس و افسردگی جوامع خواهد شد و توجه به آن پویایی و سرزندگی را به جامعه هدیه می‌دهد.
وی با بیان اینکه این امر زمینه ساز  تغییر و تحولات مثبت در جامعه است، تصریح کرد: ارائه ساز و کارهای مربوط به امید اجتماعی در اندیشه نطریه پردازان فراهم است.
فروتنی با بیان اینکه امروز دشمنان یک جنگ ترکیبی علیه امید اجتماعی را بکار گرفتند، اظهار کرد: یکی از موارد مطروحه در بیانیه‌ گام دوم انقلاب، این امیدآفرینی اجتماعی است و این امر با دخالت دخالت رود دانشگاه‌ها امکان پذیر است‌.
پایان بخش این جلسه که حدود 4 ساعت به طول انجامید نیز پرسش و پاسخ دانشجویی برطبق قرعه کشی در جمعی صمیمی بود که  در پایان دکتر سعید جلیلی به تمام موارد مطروحه پاسخ داد.

آخرین ویرایش۲۴ آبان ۱۴۰۱