در دانشگاه بیرجند برگزار شد؛

آئین افتتاحیه اولین همایش ملی مسائل و چالش‌های اجتماعی و فرهنگی خانواده مسلمانِ ایرانی

۰۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۴ کد : ۱۷۳۵۱ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۵۰۵
اولین همایش ملی مسائل و چالش‌های اجتماعی و فرهنگی خانوادۀ مسلمانِ ایرانی روز چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
آئین افتتاحیه اولین همایش ملی مسائل و چالش‌های اجتماعی و فرهنگی خانواده مسلمانِ ایرانی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، افتتاحیه اولین همایش ملی مسائل و چالش‌های اجتماعی و فرهنگی خانوادۀ مسلمانِ ایرانی با سخنرانی دکتر محمدباقر آخوندی، دبیر همایش آغاز  شد. 
دکتر آخوندی با تشکر از اعضای کمیته علمی و تمامی عوامل اجرایی و همیاران این همایش ابراز امیدواری کرد: این همایش در آینده نیز تداوم داشته باشد.
دبیر همایش گفت: در این همایش ملی 143 مقاله به دبیرخانه رسیده است که پس از بررسی 47 درصد این مقالات پذیرش شد، در  مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی مسائل و چالش‌های اجتماعی و فرهنگی خانوادۀ مسلمانِ ایرانی هشت مقاله ارائه خواهد شد. وی به داوری مقالات اشاره کرد و انجام داوری مقالات را براساس موازین و استانداردهای علمی دانست و گفت:  20 درصد از مقالات پذیرفته شده به‌صورت پوستر و 27 درصد به‌صورت سخنرانی ارائه خواهد شد.
دکتر آخوندی مسائل اجتماعی خانواده، مسائل فرهنگی و نوین خانواده را ابه‌عنوان محورهای اصلی این همایش نام برد و محورهای فرعی همایش را شامل تحلیل اجتماعی و اولویت‌بندی مسائل و آسیب‌های حوزۀ خانواده اعم از طلاق، خشونت خانگی، کودک‌همسری، ناسازگاری زناشویی، شکاف نسلی، نابرابری جنسیتی و ..، سائل و مشکلات خانواده‌های ایرانی در همه‌گیری کووید۱۹، تجربیات و راهکارهایی برای توانمندسازی آن، تحلیل و آسیب‌شناسی وضعیت همسرگزینی و ازدواج جوانان ایرانی، انواع، علل و راهکارهای حمایتی و ترویجی برای توسعۀ آن، چالش‌ها و مسائل اجتماعی حوزۀ بهداشت و سلامت خانواده و نقش خانواده در ارتقای سطح سلامت اعضای جامعه، چالش‌ها و مسائل مرتبط با تغییر و تحولات خانواده در بستر رسانه‌ها، فضای مجازی و فناوری، الگوهای دینی و ایرانی خانوادۀ مسلمان ایرانی و آسیب‌شناسی اجتماعی آن، مسائل و چالش‌های جمعیتی خانواده اعم از باروری، فرزندآوری و امیدبه‌زندگی و ...، مسائل و چالش‌های حقوقی و قانونی خانواده و رسیدگی به آن، گذران اوقات فراغت، سرگرمی و تفریح در خانواده‌های ایرانی، نقش خانواده در ارتقای مشارکت سیاسی افراد با تأکید بر زمینه‌های مشارکتی در جمهوری اسلامی، کارآفرینی و کسب و کار بر بستر خانواده، راهکارها، برنامه‌ها و پیشنهادهای علمی برای توسعۀ آن و تحلیل اجتماعی تغییرات، تحولات، چشم‌انداز و آیندۀ وضعیت، ساختار و ابعاد خانواده‌های مسلمان ایرانی دانست.
دکتر احمد لامعی‌گیو، سرپرست دانشگاه بیرجند با خیرمقدم به پژوهشگران و میهمانان ارجمند این همایش حضور آنها را در نگین و قطب دانشگاهی شرق کشور گرامی داشت و گفت: چالش کلام ایران اسلامی و به تبع آن خانواده مسلمان ایرانی گذر از سنت به مدرنیته است که به تعبیر پژوهشگران از سنت رانده‌ایم و از مدرنیته مانده‌ایم. این چالشی سهمگین برای ایران اسلامی پدید آورده است و نقش تربیتی والدین و خانواده برای فرزندان کاهش یافته است. این موضوع باعث شده تا فرزندان الگوهای تربیتی خود را از فضای مجازی دریافت کنند. غرب برای دستیابی به تغییر نگرش مردم و فروپاشی شوروی با تغییر عقاید و باورهای مردم توسط رسانه‌های جمعی این عملیات را برنامه ریزی و اجرا کرد. برژنسکی مشاور امنیت ملی کاخ سفید و از طراحان این عملیات در کتاب شکست بزرگ در بیان نقش رسانه‌ها در فرایند فروپاشی شوروی می‌گوید ما نه برروی قدرت سیاسی و نه قدرت نظامی و اقتصادی تکیه کردیم و تنها از طریق فرهنگ و استفاده مؤثر به این هدف نایل شدیم. وی تأکید کرد: ورود به عصر دیجیتال و اقتضائات گریز ناپذیر سپهر دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی ورژن تازه‌ای از جهان شبکه‌ای و  جامعه اطلاعاتی است. تحول مفهوم شهروند شبکه وند باعث واپاشی پیوسته هنجارها و نهادهای اجتماعی خاص از جمله خانواده ایرانی و اسلامی و ظهور اشکال نوین متناسب با این فضا است. پیدایش مفاهیمی مانند عنوان خانواده روحی به پیدایش و گسترش انواع و اقسام هویت‌های جمعی ارتباطی و شبکه‌ای انجامیده که عرصه را بر خانواده به مفهوم متعارف و سنتی تنگ نموده و به تدریج جایگزین آن می‌شود. باور بر این است که توجه راستین و همه جانبه به دانش‌های اجتماعی و علوم انسانی یگانه راه طرح چالش‌های خانواده و گشودن راه حل‌های علمی و عملی برای دانشمندان علوم انسانی است.
وی اعلام کرد: گروه جامعه شناسی دانشگاه بیرجند با برگزاری این همایش در راستای اهداف مقام عالی وزارت و سیاست‌های وزارت گام برداشته و وارد حوزه ارتباط دانشگاه با جامعه شده است که این نگاه و رویکرد را مورد تمجید و ستایش قرار می‌دهم و از همکاران ارجمندم در گروه جامعه شناسی دانشگاه بیرجند بویژه دکتر آخوندی دبیر محترم همایش و تیم همراهشان که با انجام این گونه پژوهش‌ها زمینه ارتباط بهتر و بیشتر دانشگاه با جامعه را فراهم آورده اند صمیمانه سپاسگزاری کنم.
دکتر محمد روشن، رئیس پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی به عنوان سخنران کلیدی این همایش از تمامی برگزار کنندگان این همایش ملی که گام اساسی را در حوزه خانواده برداشته‌اند تقدیر و تشکر کرد. 
دکتر روشن گفت: دانشگاه بیرجند با برگزاری این همایش قدم اول را بسیار محکم  و اساسی برداشته است و امیدوارم همچنان این رویداد ادامه پیدا کند. وی در سخنرانی خود مبانی ضرورت بازنگری در حقوق خانواده بر اساس مقتضیات اجتماعی را برشمرد.
در این همایش دکتر حمید مسعوی دبیر اجرایی و دکتر علیرضا اسلام دبیر علمی همایش را برعهده دارند.

آخرین ویرایش۰۴ اسفند ۱۴۰۰