حضور تیم توسعه خوشه خشکبار در نمایشگاه اختصاصی محصولات ایران در ارمنستان

۲۱ تیر ۱۴۰۰ | ۰۸:۵۴ کد : ۱۳۶۹۹ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۵۱۶
تیم توسعه خوشه خشکبار(زرشک و عناب) در نمایشگاه اختصاصی محصولات ایران در ارمنستان حضور یافت.
حضور تیم توسعه خوشه خشکبار در نمایشگاه اختصاصی محصولات ایران در ارمنستان

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه بیرجند، پیرو الزامات اساسی ارائه شده در جلسات شورای راهبری، میز صادرات محصولات استراتژیک استان و سایر جلسات هم‌اندیشی برگزار شده فی‌مابین عامل توسعه خوشه زرشک و عناب استان با بخش خصوصی و نهادهای دولتی، دفتر توسعه صنعتی و کارآفرینی شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان جنوبی به عنوان متولی توسعه خوشه خشکبار استان، هماهنگی‌های لازم جهت حضور محصولات خوشه در نمایشگاه اختصاصی محصولات ایران در ارمنستان را انجام داده تا مراحل معرفی محصولات تبدیلی خوشه را پیگیری وارد فاز اجرایی شود. بدین منظور با هماهنگی عامل توسعه خوشه، مجموعه‌ای کامل از محصولات فراوری شده زرشک و عناب شامل عسل، پودر و حبه زرشک وعناب، آب و کنسانتره زرشک، ریشه زرشک جهت مصارف درمانی، برگ درخت زرشک در تولید دمنوش‌های گیاهی، شکلات فراسودمند عناب و همچنین سس زرشک وعناب با همکاری تولیدکنندگان استان از سه شهرستان بیرجند، درمیان و قائنات جهت حضور در نمایشگاه مذکور جمع‌آوری شد. 
علاوه بر آن جلسات هماهنگی با مرکز نوآوری دانشگاه بیرجند، فعالان حوزه تولید و متخصصان بخش پژوهشی برگزار شده تا مراحل معرفی محصولات مختلف را به صورت مناسب انجام داد. تیم توسعه خوشه متشکل از عامل توسعه، نماینده محترم کانون زرشک و عناب ایران، مدیرعامل محترم شرکت یاقوت سرخ قهستان و نماینده‌ای از فعالان بازارهای محلی محصولات خوشه به عنوان نمایندگان استان در محل نمایشگاه در شهر ایروان حضور یافتند. 
هدف اصلی حضور این تیم ایجاد فضای مناسب به منظور شناسایی نقاط ضعف در بخش معرفی و تولید محصولات فراوری شده زرشک و عناب بود؛ به همین منظور در حاشیه نمایشگاه جلسات و بازدیدهای مختلف از کارخانجات تولید موادغذایی و نوشیدنی‌های طبیعی برگزار شده که دستاورد آن ایجاد شبکه همکاری با تعدادی از فعالان بازار ارمنستان به عنوان رابطین تجاری و همچنین جلب توجه نمایندگان شرکت نویان به عنوان یکی از بزرگترین مراکز فعال در حوزه تولید نوشیدنی‌های طبیعی بوده است. 
در محل نمایشگاه نیز هرویک یاراجانیان رئیس اتاق بازرگانی ایران و ارمنستان، سفیر ایران در ارمنستان، معاونت صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد، رئیس مجموعه نمایشگاهی ارمنستان، نماینده هندلینگ ارمنیاشارپ، نماینده شرکت نویان، نماینده اتحادیه تولیدکنندگان نوشیدنی طبیعی و همچنین تجار و فعالان بازار و تولید در کارگاه‌های خرد و کوچک (SME) ارمنی از محصولات خوشه بازدید نمودند که توضیحات لازم در رابطه با تکنولوژی تولید، سطح و توانایی تأمین، روندهای تجاری و ساختارهای مشارکتی از طرف تیم توسعه ارائه شد و مبانی ایجاد همکاری مورد بررسی قرار گرفت.
از مهمترین دستاورهای این سفر می‌توان به ایجاد تعاملات انجام شده با فعالان تولید ارمنی، شناسایی کامل نقاط ضعف و همچنین شناخت پتانسیل‌های مناسب توسعه و معرفی محصول در بازار ارمنستان اشاره کرد. همچنین لزوم تغییرات اساسی در مراحل برداشت و نگهداری محصولات خوشه، فراوری و بسته‌بندی به منظور کاهش بار میکروبی و تولید محصولات باکیفیت از دیگر مواد قابل توجه در این سفر بود که تیم توسعه خوشه در قالب نیازهای فناورانه و عارضه‌یابی واحدهای خوشه به این موارد توجه ویژه خواهد داشت.
همچنین رئیس دانشگاه بیرجند نیز پیرو دریافت گزارش‌های شفاهی از دستاوردهای تیم توسعه خوشه، مقدمات لازم جهت تخصیص یک فرصت مطالعاتی داخلی به عضو فعال هیأت علمی در راستای رفع مشکلات تحقیقاتی موجود به صورت نیمه وقت را انجام داده که پس از اجرای مراحل اداری، همکاری لازم بین خوشه و دانشگاه صورت خواهد پذیرفت. علاوه بر آن، شرکت یاقوت سرخ قهستان با تأمین سرمایه داخلی، اقدام به تغییر در شرایط تولید خود نموده تا بتواند الزامات بهداشتی و غذایی لازم برای بازارهای منطقه را فراهم آورد. 
ایجاد توافق اولیه بین نمایندگان بخش‌های مختلف تولید، تجارت و پژوهشی خوشه جهت ایجاد یک مرکز همکاری تحت عنوان مرکز تامین و تولید محصولات خوشه از دستاوردهای این سفر است که خود مقدمه‌ای بر ایجاد شبکه همکاری سخت است.

آخرین ویرایش۲۱ تیر ۱۴۰۰