ویروس کرونا چند ساعت بر روی موبایل باقی می‌ماند؟

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۱ کد : ۷۶۷۲ خدمات اداره بهداشت و درمان
تعداد بازدید:۱۹۰۷
ویروس کرونا چند ساعت بر روی موبایل باقی می‌ماند؟

مقدمه: بر اساس شواهد ،مشخص شده است که ویروس کرونا ممکن است به مدت طولانی بر روی برخی سطوح و اشیا باقی بماند و به افراد سالم منتقل شود. تلفن همراه و به ویژه صفحه ­ی آن از جمله سطوحی است که در طول شبانه روز بسیار لمس شده و به طور معمول ضد عفونی نمی­‌شود.

شواهد موجود در زمینه پاسخ به سوال: بر اساس مطالعات ، ریز قطرات ناشی از عطسه و سرفه­ی افراد مبتلا به کووید 19 ممکن است تا فاصله دو متری پخش شده و روی سطوح و اشیاء بماند. مقاومت این ویروس برای ماندن بر سطوح خارجی ، بسیار شبیه به ویروس بیماری سارس است .پژوهشگران بیان می­‌کنند که ویروس کرونا بر روی سطوح شیشه ای و در دمای اتاق ، بین 96تا 120 ساعت( 4 تا 5 روز) و بر روی سطوح پلاستیکی و صیقلی تا 72 ساعت (3 روز) ممکن است باقی بماند. این موضوع زمانی اهمیت می­‌یابد که بدانید افراد در طول شبانه روز و به طور متوسط 76 بار تلفن همراه خود و 368 بار سر وصورت خود را لمس می­‌کنند.نتایج پژوهش انجام شده در مرکز علوم سلامت دانشگاه تنفسی ایالات متحده در زمینه بیماری کرونا، نشان می‌­دهد که در دمای طبیعی اتاق، ویروس کرونا می­‌تواند بر روی سطوحی نظیر صفحه نمایش تلفن همراه تا 96 ساعت(4 روز) باقی بماند.لذا توصیه میشود روزانه در چندین نوبت با دستمال آغشته به آب و صابون، اسپری­‌های تهیه شده از آب و الکل و یا پرتوهای نوری فرا بنفش (که باکتری­‌ها و ویروس‌­های نشسته بر سطح گوشی را از بین می­برند) صفحه نمایش تلفن همراه خود را ضد عفونی کنید.

نتیجه گیری: با توجه به نحوه­ی انتقال ویروس کرونا و بقای طولانی مدت آن بر روی سطوح خارجی، توصیه می‌­شود ، در مکان­های شلوغ، حتی المقدور از گوشی استفاده نکنید و علاوه بر شست­وشوی مداوم دست­ها و گوشی‌­های تلفن همراه خود را نیز حداقل 2 بار در روز، البته با رعایت موارد ایمنی و عدم آسیب رسانی به تلفن همراه، با مواد ضد عفونی نظیر الکل (اتانول) ضد عفونی کنید وتا حد امکان از تماس دست­‌های آلوده به تلفن همراه و سر و صورت خوداری کنید.

کلید واژه ها: اندیشه ما، سلامت شما

آخرین ویرایش۲۹ بهمن ۱۳۹۹